Orgels

Pim Schipper OrganistIn de Grote Kerk staan twee orgels; het hoofdorgel boven de ingang naar de toren en het koororgel in de dooptuin. Een derde orgel staat in het kerkelijk centrum Open Hof

Sinds 2013 is Pim Schipper (*1989) als hoofdorganist verbonden aan de Grote Kerk.

Pim was als heel jong gefascineerd door het orgel en de werking daarvan. Om alleen aan zo'n groot instrument een ‘heel orkest' te ‘bespelen' leek hem fantastisch.
Na zijn eerste orgellessen bij Martin den Boer en anderen vervolgde hij zijn opleiding aan het Utrechts Conservatorium. Zijn Hoofdvak orgel studie bij Reitze Smits sloot hij in 2013 af met het diploma ‘Bachelor of Music'. Daarnaast studeerde hij Kerkmuziek bij Mark Lippe en Arnoud Heerings. Ook volgde hij masterclasses Clavecimbel bij Siebe Henstra.

Behalve in de Grote Kerk speelt Pim regelmatig kerkdiensten in de Oude- en Nieuwe kerk in Zeist.
Hij is een veelgevraagd begeleider bij diverse koren en andere gelegenheden. Daarbij werkt hij regelmatig samen met koordirigent/organist Rienk Bakker.

Pim vindt het jammer als mensen zijn favoriete instrument saai vinden. Daarom probeert hij het orgel te promoten door middel van originele samenwerkingsprojecten. Een voorbeeld daarvan is de in 2013 in de Grote Kerk te Wijk bij Duurstede gehouden ‘Muzikale Wijnproeverij’, waarbij onder het genot van een goed glas wijn verbanden werden gelegd tussen muziek en de smaak van wijn en men al luisterend kon ervaren hoe smaak en klank elkaar versterken. Een logische combinatie voor een liefhebber van koken, eten en een goed glas.
Naast organist is Pim verder nog werkzaam als intonateur bij Stinkens orgelpijpenmakers te Zeist.